Ce presupune e-Sănătate? ​

Ce presupune e-Sănătate?

Dezvoltarea tehnologiilor informaționale generează o serie de oportunități pentru e-transformarea serviciilor pe care cetățenii le accesează în viața lor de zi cu zi. Domeniul de sănătate nu constituie o excepție în acest sens, iar experiența unor state precum Republica Estonia ne demonstrează cum tehnologiile informaționale pot asigura creșterea calității serviciilor medicale pentru cetățeni, pot asigura consolidarea securității datelor personale medicale, generează noi instrumente și posibilități pentru factorii de decizie și cercetători.

Când vorbim despre servicii de e-Sănătate în Estonia, avem în vedere o gamă largă de servicii și registre online, interconectate și care pot face schimb securizat de date, asigurând protecția datelor cu caracter personal a pacienților. Printre serviciile și registrele de e-Sănătate estoniene, pot fi menționate:

* Informația privind asigurarea de sănătate (2000);

* Servicii de arhivare a imaginilor digitale (2005);

* Servicii EHR pentru medici și pacienți (2008);

* Servicii de înregistrare digitală (2008);

* E-prescripție (2010);

* Rezumatul stării de sănătate pentru comisia de asigurări sociale (2012);

* Serviciul de e-consultație (2012);

* Serviciul epSOS, informația transfrontalieră despre pacient (2013);

* Servicii statistice în sănătate (2013);

* Serviciul de eliberare a certificatelor medicale (2014);

* Servicii de stomatologie (2015);

* E-ambulanța (2015);

* E-programare (2019);

* Serviciul de screening și registrul bolnavilor de cancer (2015) etc.

La baza oricăror servicii estoniene digitale, inclusiv serviciile de e-Sănătate, stau 4 principii fundamentale:

Orientarea serviciilor către cetățean

Dezvoltarea oricărui serviciu online trebuie să fie resimțită în mod pozitiv de către cetățeni și nu construite exclusiv pentru decidenți;

Acces la internet pentru fiecare

Asigurarea cu internet de calitate a tuturor cetățenilor este esențială în stabilirea unui punct de pornire în dezvoltarea și accesarea serviciilor digitale;

Parteneriatul public-privat

Dezvoltarea serviciilor trebuie să implice domeniul privat și să încurajeze investițiile în acest domeniu din partea mediului privat. Infrastructura trebuie să permită conectarea la inițiativele private, cu respectarea standardelor de securitate;

Fiecare individ este proprietarul datelor personale

Acest principiu presupune asigurarea unei securități maxime în schimbul și păstrarea de date, dar și posibilitatea fiecărui cetățean de a monitoriza fiecare accesare a datelor sale personale. Acest lucru este asigurat în Estonia prin intermediul unui serviciu guvernamental denumit X-Road. În Republica Moldova acest serviciu există sub denumirea de M-Connect.

4 elemente-cheie ale sistemului digital de e-Sănătate:

Interoperabilitatea

Toate serviciile și registrele trebuie să fie capabile de a face schimb de date între ele atât pentru a asigura lipsa de dublare a colectării repetate de date, cât și pentru a înlesni munca funcționarilor și viața cetățenilor. Interoperabilitatea trebuie să permită schimbul de date nu doar în interiorul unei ramuri (e-Sănătate), ci și între diferite domenii și instituții publice (e-Sănătate, e-Poliție, e-Educație, e-Vamă etc.);

Interoperabilitatea

Toate serviciile și registrele trebuie să fie capabile de a face schimb de date între ele atât pentru a asigura lipsa de dublare a colectării repetate de date, cât și pentru a înlesni munca funcționarilor și viața cetățenilor. Interoperabilitatea trebuie să permită schimbul de date nu doar în interiorul unei ramuri (e-Sănătate), ci și între diferite domenii și instituții publice (e-Sănătate, e-Poliție, e-Educație, e-Vamă etc.);

Cadrul regulator (normativ)

Trebuie să asigure calitatea serviciilor și să permită dezvoltarea controlată și sigură a acestora, protejând accesul și implicarea mediului privat, dar și securitatea datelor cetățenilor;

Cadrul regulator (normativ)

Trebuie să asigure calitatea serviciilor și să permită dezvoltarea controlată și sigură a acestora, protejând accesul și implicarea mediului privat, dar și securitatea datelor cetățenilor;

Identitatea digitală

Fiecare cetățean trebuie să aibă posibilitatea de a accesa serviciile digitale prin metode sigure de autentificare și semnare care sunt asigurate printr-un sistem de semnare electronică;

Identitatea digitală

Fiecare cetățean trebuie să aibă posibilitatea de a accesa serviciile digitale prin metode sigure de autentificare și semnare care sunt asigurate printr-un sistem de semnare electronică;

Registrele

Deținute la cel mai de jos nivel posibil (se încurajează descentralizarea deținerii de date), însă cu asigurarea unui schimb de date direct între acestea;

Registrele

Deținute la cel mai de jos nivel posibil (se încurajează descentralizarea deținerii de date), însă cu asigurarea unui schimb de date direct între acestea;

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked*