Ce presupune e-Guvernarea Locală?

Dezvoltarea societății estoniene și tehnologiile informaționale:

 

  • 1,3 milioane (98%) de cetățeni estonieni au carte de identitate electronică (ID);
  • 99,6% folosesc servicii bancare online;
  • 97% din declarațiile fiscale sunt transmise online;
  • 98% din prescripțiile pentru medicamente sunt digitale;
  • 98% dintre companiile private sunt create online (durează aproximativ 3 ore);
  • La alegerile parlamentare, pentru APL sau parlamentul Uniunii Europene, votarea durează 3 minute (și în străinătate), vot prin internet;
  • Pe portalul de stat (eesti.ee) sunt aproximativ 2 500 de servicii electronice disponibile publicului.

Interacțiunea mediului de afaceri, de stat și administrația publică locală estoniană se bazează pe infrastructura digitală națională X-Road și o carte de identitate electronică pentru a crea un fel de interacțiune rapidă. X-Road este un mediu tehnic și organizațional care oferă un schimb sigur și securizat de date online între guvern și sectorul privat.

Dezbaterile privind necesitatea de digitalizare a serviciilor publice și dezvoltarea digitală a APL a început în Estonia încă în anul 2001. La acea perioadă APL utilizau tone de hârtie și majoritatea registrelor erau în versiunea fizică. Schimbul de informație era realizat prin intermediul poștei și fax-ului, iar serviciile electronice erau practic inexistente. Procesul de e-transformare a durat 20 de ani, iar acum accesarea și utilizarea soluțiilor electronice reprezintă noua normalitate. Sistemul de management a documentelor presupune comunicare externă și internă digitală, registrul de documente electronic care sprijină atât procesul legislativ municipal, cât și alte operațiuni (inclusiv comunicarea). Sistemul actual respectă nevoile de publicare a datelor de interes public.

Ce a reprezentat acest proces de e-transformare:

  1. Reconceptualizarea managementului documentelor spre digitalizate/comunicare oficială electronică;
  2. Management financiar digitalizat;
  3. Informații geografice la nivel înalt/accesibile pentru amenajarea teritoriului – încă se lucrează;
  4. Servicii electronice pentru cetățeni – educație, cultură, mediu, etc.

Reforma a început cu schimbarea modului de management a documentelor (2001) și excluderea necesității de formulare completate manual, înregistrare pe hârtie. Toate acestea au fost procese lente și stângace.

Atribuțiile autorităților locale de a dezvolta și implementa soluții în domeniul TI și comunicațiilor (TIC) au fost reglementate și susținute din anul 2007. Dezvoltarea APL în Estonia până în 2007 a fost neuniformă din mai multe considerente:

  1. Autoritățile locale nu aveau fonduri suficiente pentru a dezvolta servicii electronice. APL nu aveau personal pregătit, care să aibă concepte clare privind strategia tehnologiei informației a guvernului central;
  2. Până în 2007, ritmul evoluției a oscilat sau, uneori, nici n-a existat;
  3. Era dificil și pe alocuri nerezonabil să se lucreze la dezvoltarea a 213 de sisteme de informații (pentru fiecare APL), atunci când nevoile de bază a APL sunt deseori aceleași.

Din considerentele de mai sus, dar și din alte motive, s-a decis în 2007 ca statul să-și asume responsabilitatea pentru sprijinirea municipalităților locale pentru a îmbunătăți calitatea și accesibilitatea serviciilor electronice publice. Inițierea procesului de digitalizare și susținere a APL în perioada 2007-2015 a presupus:

  1. Asumarea de către stat a responsabilității pentru procesul de digitalizare a APL;
  2. Finanțarea a 6 noi locuri de muncă în cadrul guvernului (2007), responsabili de acest proces;
  3. Programul de dezvoltare a tehnologiei informației și comunicațiilor APL a fost aprobat;
  4. Înființarea unui consorțiu cu participarea guvernului, mediul academic estonian de guvernare electronică, administrație locală, sector privat etc.;
  5. Portal web pentru autoritățile locale cu servicii electronice lansat în 2010;
  6. Crearea unui sistem electronic de gestionare a documentelor special pentru administrația locală implementat;
  7. Crearea unui sistem de planificare a informațiilor geografice;
  8. Crearea unui sistem electronic de informații și democrație electronică pentru adunări (consilii) ale administrațiilor locale (2010);
  9. Dezvoltarea unei aplicații mobile pentru „notificarea” autorităților locale, dar și alte inițiative.

Portalul web pentru APL cu servicii electronice a fost implementat din 2010, oferind perspective noi de dezvoltare a sectorului serviciilor locale.

Sistemul electronic de informații și democrație electronică pentru consiliile administrațiilor locale a presupus:

  1. Crearea unei aplicații web pentru crearea deciziilor de consiliu și vot;
  2. Cererea publicării documentelor municipale, a instrucțiunilor, etc;
  3. Posibilitatea de difuzare video a ședințelor consiliului de autoguvernare atât în ​​direct, cât și înregistrat;
  4. Votul cetățenilor pe anumite subiecte;
  5. Contribuția la pregătirea bugetului pentru administrația locală;
  6. Sporirea participării cetățenilor la nivel local.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked*