e-Educație

Ce presupune e-Educația?

 

E-transformarea universităților în Estonia și în alte țări sunt modele practice de succes, în care tehnologiile moderne sunt angajate în eficientizarea și îmbunătățirea procesului educațional.  Universități precum cea din Tallinn oferă deja posibilitatea de a fi student la distanță într-un mod care permite angajare activă a studentului în procesul educațional și interacțiunea eficientă cu profesorii și administrația universitară. În prezent, învățământul și predarea în Estonia poate fi asigurată 100% la distanță, pentru orice nivel de educație formal dar și pentru educația non-formală (preponderent vizând tinerii, dar nu neapărat). 

Experții estonieni menționează 5 factori-cheie care au asigurat tranziția de la un sistem de învățământ bazat pe un spațiu fizic la un sistem de învățământ fără limite (online):

  1. Coordonarea foarte strânsă între actorii-cheie din domeniul educației;
  2. Educația este integrată și colaborează puternic cu domeniile de cercetare și lucru de tineret;
  3. Autonomia școlilor și a profesorilor;
  4. Competențe digitale bune ale profesorilor și studenților;
  5. Infrastructură digitală dezvoltată.

Un set similar de priorități și direcții de dezvoltare a domeniului de e-Educație sunt subliniate și de experții din Republica Moldova, care s-au concentrat pe următoarele elemente:

  • Infrastructură – care presupune asigurarea cu dotările necesare a școlilor, platforme de colaborare între profesori, infrastructură cu acces nelimitat pentru profesori și elevi.
  • Conținut informativ de calitate – asigurat prin standarde de calitate clare, surse avansate de colaborare și gestionare a acestui conținut, proces de studiu centrat pe student etc.
  • Competențele TI ale actorilor implicați – alfabetizare digitală 100% a profesorilor și elevilor, încurajarea gândirii critice, acces la cursuri opționale IT.
  • Resurse umane pregătite – profesorii trebuie să beneficieze de instruiri care le-ar permite exercitarea eficientă a competențelor indiferent de formă (online sau offline).
  • Administrare eficientă – instrumente de colectare și analiză a datelor simple și ușor de gestionat, care lasă timp pentru asigurarea calității procesului; 
  • Integrarea serviciilor electronice – interconectarea sistemelor și asigurarea unui schimb de date care ar elimina efortul dublu de colectare, accesare sau prelucrare a datelor. 

Digitalizarea învățământului poate și trebuie să fie implementat la toate nivelurile de învățământ (grădiniță, gimnaziu, școală primară etc), inclusiv învățământul pe tot parcursul vieții. În acest sens este critică asigurarea (i) infrastructurii moderne, (ii) dezvoltarea competențelor digitale și (iii) crearea unui mediu ce încurajează învățarea continuă.

Când vorbim despre competențe digitale, este importantă gruparea în 3 categorii de competențe: 

  • Competențe digitale pentru viață (utilizarea tehnologiei în viața de zi cu zi);
  • Competențe digitale necesare pentru realizarea unei munci specifice (utilizarea tehnologiei la locul de muncă);
  • Competențe digitale pentru dezvoltatorii de tehnologii informaționale (competențe pentru crearea de TI).

Dezvoltarea competențelor TI trebuie inevitabil să cuprindă domeniile de comunicare digitală, crearea de conținut utilizând tehnologia, siguranța în mediul online, gândirea critică și soluționarea problemelor, informația și utilizarea acesteia.

Articole recente

TRANSFORMAREA DIGITALĂ A REPUBLICII MOLDOVA (Introducere)

Pandemia COVID-19 a evidențiat importanța Transformării Digitale pe plan global și național. Ca răspuns la aceste noi încercări, Transformarea Digitală a devenit […]

Etapele digitalizării educației în Estonia

Procesul de digitalizare a educației în Estonia a cuprins următoarele etape: 2014 – introducerea competențelor digitale

e-Educație în Republica Moldova

Care este situația în Republica Moldova? În Republica Moldova avem mai multe instrumente digitale în domeniul

Resurse VIDEO