CALITATEA DE REZIDENT AL PARCURILOR IT: PERFORMANȚĂ PRIN INOVAȚII

Cu toate că a fost un an pandemic, sectorul tehnologiilor informaționale a câștigat tot mai multă influență în noua realitate, demonstrând că poate contribui la dezvoltarea unei economii digitale eficiente și că poate asigura accesul cetățenilor la serviciile de care aceștia au nevoie.

În 2020, un an dificil pentru toată economia, sectorul IT și-a reconfirmat reziliența și importanța strategică, înregistrând o creștere, care a fost posibilă datorită celor aproximativ 30.000 de angajați în 2397 de companii, care au generat servicii și produse cu o valoare de export de 304 mln. USD. Astfel, volumul exporturilor produselor și serviciilor IT a crescut de la 198 mln. USD în 2019 la 258 mln. USD în 2020, adică în creștere cu 30%. Această dinamică pozitivă se datorează efectului generat de regimul fiscal al parcului IT virtual, dar și politicilor de susținere a ecosistemului IT. 

Întru susținerea și crearea sectorului IT drept unul din contribuitorii principali în economia țării, încă din 21.04.2016, a fost adoptată Legea nr. 77 cu privire la parcurile pentru tehnologia informației, prin care s-au creat premisele și condițiile necesare pentru crearea parcurilor pentru tehnologia informației și rezidenților acestora. 

 

Calitatea de rezident al parcurilor IT aduce mai multe beneficii pentru mediul de afaceri implicat, precum:

   ☑️ De la rezidentul parcului pentru tehnologia informației se va percepe impozit unic în mărime de 7% din venitul din vânzări, care include următoarele impozite şi taxe:

   – Impozitul pe venit din activitatea de întreprinzător;

   – Impozitul pe venit din salariu;

   – Contribuțiile de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de angajați și angajatori;

   – Primele de asigurare obligatorie de asistență medicală datorate de angajați și angajatori;

   – Taxele locale;

   – Impozitul pe bunurile imobiliare;

   – Taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehicule înmatriculate în Republica Moldova;

   ☑️ În legătură cu aceasta, evidența contabilă este mai simplificată și respectiv permite reducerea personalului de contabilitate, iar cu aceste resurse noi obținute pot fi atrași noi angajați;

   ☑️ Datorită beneficiilor fiscale, o companie poate oferi prețuri mai mici, poate face reduceri și poate fi competitivă;

   ☑️ Rezidenții nu trebuie să completeze o multitudine de declarații, un singur transfer lunar pe contul Ministerului Finanțelor ușurează semnificativ procedura de raportare fiscală, diminuează riscul erorilor și numărul de personal care este necesar pentru efectuarea acestor operațiuni; procedura de raportare este atât de simplificată, încât rezidenții trebuie să completeze un singur formular;

   ☑️ Datorită sistemului IT Visa, parcul oferă un proces simplificat de atragere a managerilor și a specialiștilor IT din străinătate.

La data de 1 ianuarie 2018 și-a început activitatea primul parc IT în Republica Moldova, o platformă creată de Guvern pentru stimularea investițiilor și dezvoltarea afacerilor IT, cercetare, dezvoltare și inovare digitală. Pentru evitarea confuziilor, menționăm că „Moldova IT Park” este un parc virtual. Astfel, înregistrarea adresei juridice/chiria oficiului în Parc este imposibilă.

Statutul de rezident al Parcului IT poate fi dobândit atât de o persoană juridică cât și de o persoană fizică. Atât companiile nou create, cât și cele existente pe piața locală, pot obține statutul de rezident al Parcului în cazul în care:

  1.  Este înregistrată pe teritoriul Republicii Moldova ca subiect al activității de întreprinzător.
  2. Desfășoară sau intenționează să desfășoare drept activitate principală (care generează 70% sau mai mult din veniturile din vânzări) una sau mai multe din activitățile menționate la art. 8 din Legea nr. 77 cu privire la parcurile pentru tehnologia informației, printre care se numără:

  ☑️ Activități de realizare a soft-ului la comandă (software orientat spre client);

  ☑️ Activități de editare a jocurilor de calculator;

  ☑️ Activități de editare a altor produse software;

  ☑️ Activități de management (gestiune și exploatare) al mijloacelor de calcul;

  ☑️ Prelucrarea de date, administrarea paginilor web și activitățile conexe;

  ☑️ Activități de consultanță în tehnologia informației;

  ☑️ Ativități de post-producție cinematografică, video și de programe de televiziune (59.12), bazate pe utilizarea echipamentelor de calcul specializate de înaltă performanță, limitate la:

– servicii de obținere de efecte speciale;

– servicii de obținere de filme de animație;

  ☑️ Activități de design specializat, bazate pe utilizarea echipamentelor de calcul specializate de înaltă performanță.

Companiile evaluează de sine stătător activitățile pe care le desfășoară sau intenționează să le desfășoare deținând titlul de rezident al Parcului, declarându-le pe propria răspundere în cererea de aplicare. Natura și ponderea veniturilor generate de activitățile desfășurate de rezidenții Parcului sunt supuse verificării anuale efectuate de către entitățile de audit.

Procedura de înregistrare a unei companii în Parc este gratuită. Pentru a obține calitatea de rezident, solicitantul trebuie să completeze o cerere, să o semneze folosind semnătura electronică, anexând copiile scanate ale următoarelor acte:

  ☑️ Decizia privind înregistrarea persoanei juridice/întreprinzătorului individual;

  ☑️ Extrasul din Registrul de stat al persoanelor juridice sau Registrul de stat al întreprinzătorilor individuali;

  ☑️ Statutul persoanei juridice înregistrate în calitate de subiect al activități de întreprinzător (doar în cazul în care aceasta are doi sau mai mulți administratori);

  ☑️ Actele ce confirmă împuternicirile solicitantului de a semna cererea de înregistrare în calitate de rezident al Parcului (după caz, procură), care urmează a fi transmise Administrației Parcului.

Din momentul depunerii unui set complet de documente, Administrația Parcului procesează cererea, precum și toate documentele atașate, în maxim 7 zile lucrătoare. În urma examinării, la adresa de e-mail indicată în cerere, este remisă o scrisoare oficială cu informații aferente statutului solicitării, precum și schița contractului pentru familiarizare. În cazul prezentării unui set incomplet de documente / completării incorecte a cererii de aderare, perioada de examinare se extinde cu 5 zile. De la recepționarea răspunsului oficial al administrației parcului compania dispune de 30 de zile pentru a semna contractul.

Solicitantul devine rezident al Parcului IT din momentul semnării contractului, dar începe activitatea în noul regim fiscal în luna următoare de la semnarea contractului. De exemplu, dacă compania a semnat contractul pe 1 ianuarie, atunci noul regim de impozitare va fi aplicat începând cu 1 februarie. După obținerea statului de rezident, compania achită o cotizație lunară, începând cu luna în care aceasta a devenit rezident.

Conținut parcurs

Notă: Informația de mai sus nu constituie o consultație juridică și utilizarea ei nu poate atrage răspunderea juridică a autorilor sau altor furnizori. Pentru consultații juridice, contactați Biroul asociat de avocați Gladei și Partenerii, email dan.nicoara@gladei.md sau natalia.siretanu@gladei.md.

Autori:

Dan Nicoară, avocat,
Asociat Senior la BAA „Gladei și Partenerii”

 

Natalia Sirețanu,
Asociat Junior la BAA „Gladei și Partenerii”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked*