Care este situația în Republica Moldova?
În Republica Moldova avem mai multe instrumente digitale în domeniul educației (publice și private), care au drept scop digitalizarea educației. Printre acestea pot fi menționate:
- Sistemul Informațional de Management în Educație (SIME), dezvoltat și administrat de către Ministerul Educației, Culturii și Cercetării (MECC). Instrumentul are și un șir de limitări printre care inter-conectarea cu alte sisteme. Introducerea datelor este manuală și deseori nu este realizată la cel mai jos nivel, posibil de lipsa de competențe digitale a acestora.
- Platforma www.educatieonline.md, care este o platformă pentru elevi cu un conținut aprobat de MECC, ceea ce îi dă un plus de credibilitate. Cu părere de rău, conținutul care este disponibil pe platformă este limitat și se dezvoltă destul de lent.
- Platforma www.invat.online, similar platformei anterioare este una destinată elevilor, însă contributorii principali sunt profesorii și alți actori. Platforma își dezvoltă conținutul pe principiul de crowdsourcing, respectiv comunitatea de profesori contribuie voluntar cu conținut pe platformă. Platforma are în prezent aproximativ 70 000 de utilizatori.
- www.studii.md este o soluție dezvoltată de mediul privat (Simpals) și este pusă în mod gratuit la dispoziția școlilor publice. Aceasta are drept scop digitalizarea agendelor și registrelor școlare, oferind un acces interactiv și complex administrațiilor școlare, profesorilor, elevilor și părinților. Platforma este pilotată în multiple școli și certificată internațional pentru a corespunde standardelor ISO și GDPR de securitate a datelor cu caracter personal.
Dezvoltarea a numeroase sisteme și soluții private trebuie încurajată și susținută, însă trebuie asigurată și o abordare sistemică a procesului de digitalizare, asigurarea interconexiunii serviciilor și a soluțiilor dezvoltate.
În domeniul educațional, cea mai mare problemă nu este adaptarea și crearea de resurse digitale, ci asigurarea unui acces universal la educație. Prin urmare, digitalizarea educației trebuie să meargă în rând cu asigurarea tuturor dotărilor necesare pentru școli, profesori și elevi, inclusiv a echipamentelor, competențelor digitale și a accesului la internet. Mai multe documente legale au fost elaborate și aprobate de către MECC, atât sub aspect de acte normative, dar și metodologii pentru învățământul la distanță. Școlile din Republica Moldova sunt mai dotate pentru a oferi învățământ la distanță din punct de vedere al echipamentului, decât elevii pentru a beneficia de o astfel de învățare, întrucât unii dintre ei nu sunt dotați corespunzător sau nu au acces la internet. Utilizarea resurselor “open source” de comunicare și de organizare a procesului educațional este o soluție pe termen scurt, dar nu satisface condițiile de securitate și eficiență necesare unui proces educațional de calitate. Infrastructura și dotarea sunt elemente vitale, dar insuficiente pentru a soluționa complet problema învățământului la distanță.
Din punct de vedere a capacităților profesorilor, chiar dacă au fost mai multe programe de dezvoltare a capacităților digitale în rândul profesorilor, 25% din profesori nu au competențele necesare pentru utilizarea eficientă a resurselor digitale. Cu toate acestea, deficiențele ar putea fi soluționate prin efortul instituțiilor din care fac parte.
Principalii parteneri în digitalizarea educației sunt considerați părinții, totuși MECC încă mai este în căutare de instrumente eficiente pentru valorificarea potențialului acestora. O componentă extrem de importantă în digitalizarea domeniului trebuie acordată și componentei psihopedagogice și managementul stresului asociat.
Experiența Estoniei demonstrează că dezvoltarea competențelor digitale pentru toți actorii din domeniu trebuie susținut prin introducerea graduală de instrumente digitale care eficientizează rezultatele procesului de management a sectorului de învățământ, dar și care sporesc rezultatele procesului de învățare. Acestea sunt elemente simple și esențiale, care trebuie introduse până la trecerea la niște etape mai avansate de dezvoltare a resurselor de e-Educație:
– Conexiune de internet și Wi-fi de calitate;
– Manageri la nivel de instituție motivați și pregătiți pentru a susține procesul de e-transformare a sectorului și a acorda suport pentru profesori;
– Administrațiile publice locale au și ele un rol-cheie în acest proces.
Tot pe modelul Estoniei, crearea și dezvoltarea unei rețele de profesori care-i vor susține și-i vor pregăti pe ceilalți colegi în procesul de tranziție spre metodele digitale de predare este esențială. MECC a realizat deja o serie de instruiri în cascadă pentru a consolida o astfel de rețea națională. Urmează să vedem cum este asigurată continuitatea și calitatea acestui proces.
Este important să ținem minte că transformarea și introducerea soluțiilor digitale trebuie să încurajeze și să susțină autonomia școlii și nu să o submineze. De asemenea asigurarea unui suport la nivel național, regional și de școală pentru dezvoltarea continuă a profesorilor și tehnicienilor din domeniul educațional sunt absolut necesare.