Care sunt principalele priorități pe termen scurt ale sistemului estonian de e-Business?

1. Implementarea e-serviciilor pentru a răspunde la toate solicitările în regim 24/7, limitând necesitatea și limitele factorului uman.

2. Încurajarea pro-activității guvernului în implementarea noilor tehnologii. Implementarea soluțiilor digitale pentru susținerea sectorului de business și nu doar ca răspuns la necesitățile acestuia.

3. Implementarea soluțiilor de inteligență artificială în serviciile guvernamentale;

4. Accesibilitate și guvernare a serviciilor la nivel transfrontalier.

Domeniul TI și dezvoltarea sectorului de afaceri prin digitalizarea serviciilor a fost asumată de actorii responsabili și în economia Republicii Moldova. Cu siguranță rezultatele sunt mai modeste decât în Estonia, însă o serie de rezultate bune au fost atinse. La baza rezultatelor pozitive în acest domeniu au stat în principiu mai multe elemente cheie:

5. Strategia Națională Moldova Digitală 2020;

6. Strategia de dezvoltare a industriei TI și inovație digitală;

7. Stimulente fiscale pentru angajații din sectorul TI;

8. Parcul TI virtual;

9. Inițiativa TI viza;

10. Programele educaționale TI.

Toate aceste elemente s-au transpus în mai multe succese și rezultate aferente sectorului de afaceri, printre care dezvoltarea infrastructurii din domeniul TI, accesibilitate și penetrabilitate ridicată pe piața TI din Moldova, dezvoltarea unui număr mare de specialiști TI bine instruiți. La nivel de cifre și statistici domeniul TIC se vede în felul următor:

11. 98% din suprafața Republicii Moldova are acoperire 4G;

12. Viteza medie a internetului este 53Mbps;

13. Acoperire cu rețeaua de fibră optică magistrală de 98,2% din suprafața țării;

14. Peste 1 200 de specialiști TI absolvă anual și peste 6 500 de specialiști conecși sectorului;

15. Piața de muncă a sectorului TI la moment numără peste 27 000 de profesioniști;

16. Costuri reduse la internet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked*