Despre serviciul e-AMBULANȚĂ
Serviciul e-Ambulanță are drept scop facilitarea accesului serviciilor de urgență la datele pacienților care necesită servicii medicale urgente. Serviciul presupune mai multe beneficii, printre care conectarea online a serviciului de urgență cu echipa de salvare și sistemul de informații în sănătate. Pacientul decide în mod individual gradul de acces la datele despre sănătatea sa, având posibilitatea de a bloca complet accesul (sub propria răspundere). Sistemul permite accesul din momentul chemării serviciului de urgență, ceea ce permite pregătirea în avans atât a echipei de urgență, cât și a instituției care preia pacientul.
Orice serviciu implementat necesită asigurarea securității și a unui grad de încredere mare din partea populației, altfel riscă să fie un eșec. La baza serviciilor și a sistemului de informare medical estonian stau 6 principii fundamentale de securitate și confidențialitate:
- Autentificarea securizată a tuturor utilizatorilor cu ID-cardul electronic or Mobile ID;
- Semnătură digitală a tuturor datelor medicale;
- Responsabilitate și transparență maxime (orice modificare va păstra o urmă digitală ce nu poate fi modificată sau ștearsă);
- Codificarea datelor personale cu separarea clară a datelor personale de datele medicale;
- Criptarea bazelor de date care permite excluderea oricărui risc de încălcare a confidențialității din partea administratorilor tehnici a acestora;
Monitorizarea tuturor acțiunilor și a măsurilor corespunzătoare care s-ar putea impune în cazul unor nereguli.
Digitalizarea serviciilor medicale vin și cu avantaje imense pentru decidenți, care primesc acces la un set enorm de date medicale, dar și pentru pacienții care primesc posibilitatea de monitorizare a propriilor statistici și date medicale. Un lucru foarte important ce a fost observat în Estonia este că, în momentul în care cifrele privind costurile achitate de către stat pentru serviciile medicale accesate de pacienți au fost incluse în sistemul de informare a pacienților, aceștia au fost responsabilizați prin reducerea solicitărilor medicale nejustificate ulterioare. Ceea ce a generat economii pentru sistemul medical.
Evoluția unui sistem medical spre digitalizare generează și anumite lecții învățate:
– Digitalizarea trebuie să vină în mod echilibrat și controlat, astfel încât să prevaleze interesele din domeniul sănătății și nu cele de tehnologizare. Adică este vital echilibrul dintre digitalizare și sănătate;
– Dezvoltarea serviciilor trebuie făcută treptat în iterații ce permit ajustarea sistemelor puse în aplicare;
– Toți actorii trebuie să fie implicați și/sau vizați;
– Asigurarea unui leadership și a unei administrări eficiente din partea instituțiilor responsabile de fiecare domeniu, ceea ce presupune că digitalizarea serviciilor trebuie inițiată și realizată prin responsabili desemnați de fiecare instituție (unitatea națională de e-Guvernare având doar rol de suport și consultanță tehnică);
– Abordare de tip ecosistem, ce presupune asigurarea interoperabilității sistemelor și a serviciilor create cu alte resurse existente;
– Asigurarea posibilității de utilizare secundară a datelor colectate (date deschise).
Implementarea și utilizarea serviciilor digitale în domeniul sănătății pe termen lung presupune colectarea continuă de date, ceea ce determină noi posibilități de tratament, previziuni și cercetare. Având în vedere implementarea serviciilor de sănătate electronice, pe o perioadă de timp, s-a format un sistem complex de date care deschid noi oportunități pentru cercetători, dar și pentru lucrătorii medicali (evoluție în timp a indicatorilor de sănătate și relația cu anumite variabile și tratamente):
- Baza de date de prescripții și evoluție a sănătății pacienților în timp (10 ani);
- Facturarea în mod electronic a medicamentelor procurate (20 ani);
- Date ale sistemului de urgență (5 ani);
- Date genomice (15% din populație);
- Date socio-economice coroborate cu date medicale etc.
Abordarea moderată, dar continuă, de digitalizare a determinat consolidarea încrederii societății estoniene în eficiența și siguranța soluțiilor electronice. De asemenea, acest sistem a adus un imbold puternic pentru sectorul de cercetare medical, întrucât cercetătorii au primit acces la un set de date extrem valoros și reprezentativ. Pe perioada implementării nu a existat nici un caz de scurgere de date datorită utilizării celor mai moderne tehnologii pentru siguranța datelor pacienților. Toate sistemele au fost proiectate pentru a asigura schimbul de date și interacțiunea cu toate sistemele guvernamentale existente, păstrând totuși datele medicale separate de datele personale ale pacienților. Tot acest proces a fost susținut printr-un sistem normativ ce susține și încurajează testarea și inovarea.
Ce limitări vor fi gestionate și soluționate?
- Îmbunătățirea ecosistemului medical;
- Dezvoltarea soluțiilor de acces la distanță;
- Consolidarea serviciilor orientate spre pacient;
- Dezvoltarea și asigurarea accesului cercetătorilor și start-up-urilor medicale la datele din sistemul medical (inclusiv a tehnologiilor ce utilizează inteligența artificială);
- Sporirea calității datelor colectate și utilitatea acestora;
- Soluționarea golurilor de interacțiunea cu politica GDPR.