e-Guvernare Locală

Ce presupune e-Guvernarea Locală?

Descentralizarea, autonomia locală și dezvoltarea serviciilor publice locale pentru a fi cât mai accesibile pentru cetățeni sunt deziderate esențiale pentru majoritatea statelor democratice. Implementarea soluțiilor de e-Guvernare în acest sens pot oferi un impuls nou domeniului de servicii publice și guvernare locală, oferind posibilitatea cetățenilor de a-și valorifica drepturile și a accesa serviciile publice mult mai ușor, eficient și ieftin. Exemplul Republicii Estonia ne arată că serviciile publice la nivel de APL pot fi mai aproape de cetățean și accesibile ca preț dacă sunt valorificate eficient soluțiile de e-Guvernare.

Dezvoltarea tehnologiilor informaționale și de comunicare ale Administrației Publice Locale trebuie să funcționeze în strânsă legătură cu reforma acesteia, or soluțiile de e-Guvernare reprezintă un instrument și nu un punct final de dezvoltare.

Dezvoltarea sistemului de APL din Estonia și Republica Moldova are numeroase similitudini dar și deosebiri, generate de istoria comună a acestor țări și de abordările diferite în dezvoltare. Începând cu anul 1993, în Estonia a fost utilizat un sistem de APL cu un singur nivel. Între timp, Republica Moldova are 2 niveluri APL de la independență până în prezent. Toate orașele și autoritățile locale estoniene sunt egale și îndeplinesc sarcini egale. În conformitate cu Constituția țării, guvernele locale organizează și rezolvă toate problemele locale pe baza legislației pe cont propriu și independent. Sarcinile privind autonomia locală pot fi atribuite numai prin lege sau prin acord mutual al autorităților centrale și locale. Cheltuielile de soluționare a sarcinilor atribuite de lege sunt acoperite din bugetul de stat. Estonia a aderat necondiționat la Carta europeană a autonomiei locale în 1994.

Pentru soluționarea problemelor care ies în afara teritoriului și limitelor APL, nefiind în competențele autorităților naționale și pentru promovarea și protejarea autonomiei locale APL se grupează în uniuni naționale și uniuni județene (regionale). Rolul uniunilor naționale este de a reprezenta interesele membrilor săi, de a promova dezvoltarea sistemului de autoguvernare (inclusiv aprobarea proiectelor de legi, a negocia pe marginea bugetului de stat și a bugetelor administrațiilor locale). Câteva exemple:

  • Uniunea Orașelor și Regiunilor din Estonia;
  • Uniunea Orașelor din Estonia;
  • Uniunea Municipiilor Rurale.

De asemenea, există 15 uniuni județene, care au drept scop reprezentarea intereselor membrilor săi, comune, activități care promovează dezvoltarea județului, dezvoltarea structurilor de cooperare, conservarea și dezvoltarea tradițiilor culturale.

Articole Recente

Cartea de Identitate Digitală în Republica Moldova– Pași Importanți pentru Modernizarea Sistemului de Identificare

Noua Carte de Identitate a Republicii Moldova marchează un pas semnificativ spre digitalizare, oferind cetățenilor acces rapid și sigur la servicii publice online. Diaspora va putea accesa platformele digitale guvernamentale de oriunde, iar persoanele vârstnice vor beneficia de procese simplificate și accesibilitate crescută. Documentul, conform cu standardele europene, facilitează semnătura electronică și reduce birocrația, contribuind la conectarea Moldovei cu piața digitală a UE și promovând transparența și eficiența în administrația publică.

10 întrebări importante cu privire la strategia de transformare digitală

Cele mai reușite strategii de transformare digitală se formează prin adresarea întrebărilor potrivite. În contextul

Transformare digitală: 11 obiceiuri ale echipelor de succes

Fiecare lider înțelege că transformarea este dificilă, în special transformarea digitală. În timp ce aproape toți liderii IT (93%) care au […]

CALITATEA DE REZIDENT AL PARCURILOR IT: PERFORMANȚĂ PRIN INOVAȚII

Cu toate că a fost un an pandemic, sectorul tehnologiilor informaționale a câștigat tot mai

Olga GUȚUȚUI – METAVERSE nouă provocare a industriei media

La sfârșitul lunii octombrie (2021), fondatorul companiei Facebook a anunțat despre schimbarea numelui companiei în Meta[1]. Acesta reflectă ambițiile […]

Nicoleta COLOMEEȚ – 10 Rezoluții pentru digitalizare în 2022

Actuala guvernare, cât și legislativul, și-au propus planuri mari pe mai multe dimensiuni, una dintre care fiind parcursul de digitalizare […]

TRANSFORMAREA DIGITALĂ A REPUBLICII MOLDOVA (Introducere)

Pandemia COVID-19 a evidențiat importanța Transformării Digitale pe plan global și național. Ca răspuns la aceste noi încercări, Transformarea Digitală a devenit […]

Elementor #16918

Vadim Vintilă, AGE: MPower reduce eforturile financiare și de timp ale cetățenilor, atunci când oferă

Elementor #16910

IMPLEMENTAREA SCHIMBULUI DE DATE ÎN FORMAT ELECTRONIC PENTRU AUTORITĂŢILE ADMINISTRAŢIEI PUBLICE LOCALE Context general  

Elementor #16902

DIGITAL GREEN CERTIFICATE – PAȘAPORTUL EUROPEAN DE VACCINARE Ieri, 17 martie 2021, Comisia Europeană (CE)