e-Justiția

Ce presupune e-Justiția?

 

Un stat de drept transparent, ușor de utilizat și eficient stimulează economia, atrage investiții străine, rămâne una dintre pietrele de temelie ale democrațiilor din întreaga lume. Astăzi, sistemul judiciar eston este considerat unul dintre cele mai eficiente din Europa, cu procedurile sale judiciare automatizate și instrumentele de comunicare electronică. În timpul situației actuale de urgență, avantajele sistemului estonian de instanțe online sunt deosebit de clare. S-a discutat pe larg dacă tehnologia va înlocui toate sarcinile judecătorilor și avocaților în viitor. 

Pe baza experienței actuale din Estonia se poate de spus clar ca tehnologia este deosebit de utilă pentru a sprijini sistemul juridic, astfel încât cei care lucrează în domeniu să se poată concentra pe chestiuni mai presante care necesită cu adevărat interacțiunea umană.

Digitalizarea instanțelor

Procesul de digitalizare a instanțelor a început în Estonia în anii 2000. Acum, revoluția tehnologiei informației oferă o oportunitate excelentă de a transforma sistemul judiciar într-o gamă fascinantă de servicii rapide, eficiente și de înaltă calitate disponibile tuturor cetățenilor și rezidenților. De atunci, e-justiția a evoluat mult. De îndată ce un cetățean s-a autentificat în siguranță și a accesat platforma e-justiție, acesta poate trimite orice set de informatii online. Datele vor fi partajate între instituțiile care au legătură cu cazul, iar instanțele pot începe să proceseze documentele conexe. Aceste interacțiuni se bazează pe politica Once Only (o singură data), ceea ce înseamnă că duplicatele de informații nu sunt permise în bazele de date de stat.

Platforma e-file permite, de asemenea, instanțelor să trimită cetățenilor diferite documente, în timp ce notificările asigură judecătorilor că toate dosarele au fost livrate cu succes. Fiecare document este marcat în timp și conține o semnătură electronică sigură. În plus, informațiile clasificate pot fi criptate de instanțe pentru a se asigura că nicio terță parte nu va putea accesa datele. 

Astăzi, numărul judecătorilor din Estonia rămâne același ca si acum 20 de ani. Cu toate acestea, numărul de cauze judiciare s-a dublat în acest interval de timp. Având în vedere complexitatea sistemului juridic de la nivel local la nivelul Uniunii Europene, presiunea asupra sistemului judiciar pare puțin probabil să scadă -din contra, opusul pare mult mai probabil. Ce inseamna asta? Ei bine, înseamnă că acesta este momentul perfect pentru companiile IT de a dezvolta sisteme care să ajute judecătorii și avocații să petreacă mai puțin timp pentru sarcini repetitive și strict tehnice. În acest moment s-ar putea să întrebați: „Accelerarea procedurilor judiciare este foarte bună, dar cu siguranță aceste soluții costă foarte mulți bani?”
Aceasta este o întrebare pertinentă! Dar, de fapt, sistemul judiciar din Estonia funcționează pe unul dintre cele mai mici bugete pe cap de locuitor din întreaga Uniune Europeană.

Dacă cooperarea dintre diferite sectoare este puternică și sănătoasă, soluțiile tehnologice:

  • ar putea reduce la minimum cantitatea de documente;
  • ar oferi o imagine de ansamblu mai fiabilă și mai cuprinzătoare a tuturor informațiilor relevante din registrele de stat;
  • ar reduce birocrația dintre instanțe și cetățeni.

Aceste soluții economisesc timp, bani și sanatate (mai ales în condițiile actualei pandemii), atât pentru cetățeni, cât și pentru funcționarii publici.



e-File / e-File Public

Sistemul central de informații e-File oferă o imagine de ansamblu asupra diferitelor etape ale procedurilor penale, contravenționale, procedurilor civile și administrative, deciziilor judecătorești și actelor procedurale tuturor părților implicate, inclusiv cetățeanului. Ca sistem integrat, e-File permite schimbul simultan de informații între sistemele de informații ale diferitelor părți: poliție, parchete, instanțe, închisori, supraveghere de probațiune, executori judecătorești, sistem de asistență juridică, comisie fiscală și vamală, centru de servicii de partajare de stat, avocați și cetățeni.

e-Instanță

În 2006, a fost lansat sistemul de informații al instanțelor, oferind un sistem de informații pentru toate tipurile de cauze: instanțele estone de prima și a doua instanță și Curtea Supremă. E-Instanta permite înregistrarea cauzelor, audierilor și hotărârilor judecătorești, alocarea automată a cauzelor judecătorilor, crearea de citații, publicarea hotărârilor pe site-ul oficial și colectarea de metadate. e-Instanță de ultimă generație include noi clasificatoare bazate pe nevoile instanțelor, de exemplu tipuri de cauze, categorii de cauze și subcategorii. Ca instrument pentru judecători, cea de-a doua generație e-Court reprezintă o evoluție valoroasă, cu căutări bazate pe faze ale procedurilor, emiterea de memento-uri și monitorizarea perioadei de timp petrecute în fiecare fază.

e-Notariat

Sistemul e-notariat este un mediu care ajută notarii în activitatea lor de zi cu zi și permite comunicarea electronică între notari și stat. Platforma permite notarilor să facă tot de ce au nevoie în activiatea lor, inclusiv conexiunea cu 17 registre diferite. Sistemul este deținut de Camera Notarilor și serverele sunt administrate de Centrul Registrelor și Sistemelor de Informații; acesta din urmă oferă, de asemenea, asistență pentru utilizatori, instruiește utilizatorii și dezvoltă sistemul. Programul e-Notar poate fi utilizat numai de către notarii și angajații biroului notarial.

Judge Robot

Cel mai ambițios proiect de până acum. Ministerul Justiției a inceput să proiecteze un „judecător robot” care să poată soluționa litigiile cu privire la cererile mici de mai puțin de 7.000 de euro. Oficialii speră că sistemul poate elimina un număr de cauze pentru judecători și grefieri. În concept, părțile vor încărca documente și alte informații relevante, iar robotul (platforma AI) va emite o decizie care poate fi atacată de un judecător. Desigur, inca multe detalii sunt necesar de elaborat. Sistemul ar trebui să fie ajustat după feedbackul avocaților și judecătorilor.

Registrul proprietății matrimoniale

Registrul proprietății matrimoniale conține date despre relațiile de proprietate alese de soți și despre contractele de proprietate matrimonială încheiate. Registrul proprietății conjugale este ținut de departamentele de carte funciară ale instanțelor regionale. Înscrierile din Registrul proprietății matrimoniale sau lipsa acestora pot fi utilizate ca bază dacă nu există cunoștințe despre încheierea unui contract de proprietate matrimonială. Registrul proprietății conjugale este ținut electronic, ceea ce înseamnă că cardurile electronice de înregistrare cu notare de autenticitate au efect juridic.

Registrul Pedepselor

O bază de date, parte a e-File, despre toate persoanele care au fost supuse oricarei pedepse mai mari de 200 Euro (50 unitati conventionale), pe teritoriul Estoniei si date despre pedepsele respective. RP nu specifica pedepsele pentru persoanele minore. Oricine poate face o solicitare (prin e-File). Valabil pentru persoane fizice si juridice. Serviciu cu plata (4 Euro), cu exceptia informatiei despre sine (odata pe an).

E-Arest

Sistemul electronic de anchetă informațională și mediere a arestului (e-Arest) este un canal de informare între stat, instituțiile de credit și de plată.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked*