Ce presupune e-Participarea?

Începând cu perioada antică, când au fost stabilite bazele democrației moderne, conceptul de guvernare a suferit mai multe transformări și schimbări. Astăzi când tehnologia ne oferă soluții diverse în toate domeniile vieții, implementarea unor soluții tehnologice pentru a consolida funcționarea statului de drept este imperativă pentru asigurarea unei implicări cetățenești active care asigură transparentizarea activității și responsabilizarea autorităților publice.

Pilonii care stau la baza unui guvern responsabil și transparent, care beneficiază de sisteme și servicii de e-democrație sunt:

– Acces liber și egal

 Acest pilon presupune existența unei infrastructuri tehnice bune (ex. acces la internet), libertate pe internet, accesul la informație;

– e-Participare

 Acest element trebuie să asigure o comunicare de jos în sus și invers. Participarea digitală presupune așa elemente precum e-informare, e-consultare, e-monitorizare sau e-decizii;

– e-Guvernare

care cuprinde mecanisme online dezvoltate la nivel central și puse la dispoziția cetățenilor, ca un serviciu public în susținerea politicilor publice sectoriale. Schimbul de informație este un element-cheie al acestui pilon.

e-Participarea poate fi realizată exclusiv prin existența unor mecanisme de interacțiune de jos în sus și de sus în jos, respectiv de la cetățean la stat și viceversa. Informația electronică, ca parte a dimensiunii participative, stabilește dacă instituțiile statului „furnizează tipul de informații care încurajează și împuternicesc participarea cetățenilor”, de exemplu, calendare de forumuri de discuții, instrumente de notificare electronică etc. (ex. Legea privind accesul la informație, adică ministerele asigură „transparența în luarea deciziilor”). Dezvoltarea acestor elemente trebuie să fie realizată deschis și transparent pentru încurajarea la toate fazele a interacțiunii și încrederii: transparența colectării și utilizării datelor, transparența procesului de digitalizare, transparența procesului de tranziție de la serviciile clasice la cele electronice, transparența strategică.

Abordarea de jos în sus în e-Participare este esențială și asigură durabilitatea și credibilitatea intervențiilor. Blog-urile și hashtag-urile Twitter sunt unele dintre cele mai importante modalități de diseminare a informațiilor despre problemele politice, ajungând totodată la audiențe mai largi. Ambele instrumente, blog-uri și hashtag-uri, ar trebui luate în considerare în două condiții: (i) trebuie să obțină o atenție mai largă (adică națională) în sfera publică, (ii) trebuie inițiate și puse în aplicare de cetățeni „obișnuiți” (și nu de jurnaliști sau politicieni, așa cum este destul de frecvent).

E-consultarea cuprinde, pe de o parte, instrumentele de consultare ale guvernelor, care îi ajută să înțeleagă nevoile și cerințele cetățenilor lor în legătură cu subiecte specifice, iar pe de altă parte cetățenii care se adresează actorilor politici pentru a intra în dialog sau pentru a contribui la o dezbatere specifică. Instrumentele comune de sus în jos includ consultarea online (a publicului larg, sau care vizează grupuri de părți interesate specifice), sălile de chat sau juriile cetățenilor online. Cetățenii se pot adresa membrilor guvernului sau parlamentului prin e-mailuri sau postări pe site-urile web ale ministerelor sau parlamentarilor, precum și urmărirea oficialilor pe Facebook (care permite un dialog mai larg decât Twitter, datorită limitării spațiului acestuia din urmă). În Republica Moldova, în 2014 a fost elaborat un ghid privind utilizarea mijloacelor de socializare de către funcționarii publici. Funcția de întrebări frecvente poate fi, de asemenea, o modalitate de a intra în contact cu ministerele, agențiile, partidele politice etc.

E-monitorizarea poate fi înțeleasă în principal ca un instrument de jos în sus pentru ca cetățenii să-i responsabilizeze pe funcționari. Un indicator bun este prezența monitorizării parlamentare online, în care cetățenii se adresează personal politicienilor. Pe de altă parte, un guvern poate avea un interes în auto-monitorizarea sau monitorizarea procedurilor specifice și a proceselor de elaborare a politicilor și, prin urmare, poate aplica sondaje online.

La capitolul de luare a deciziilor și participare electronică pot fi menționate instrumente de sus în jos precum bugetarea participativă, guvernanța bazată pe colaborare și referendumurile electronice. Instrumentele de vot online nu sunt aceleași cu votul electronic, deoarece se referă la probleme/întrebări limitate care fac obiectul deciziei. Aceste instrumente pot fi utilizate în principal la nivel local sau regional. Cetățenii ar trebui să aibă la dispoziție o serie de instrumente pentru a oferi contribuții în procesele de elaborare a politicilor pentru a iniția, împiedica sau modifica legi. Cele mai frecvente sunt e-petițiile, inițiativele pentru e-referendum și înscrierea la campanii. Datele oficiale ale guvernului pot fi utilizate pentru examinarea instrumentelor de luare a deciziilor.

Măsuri indicative și elemente cheie necesare pentru implementarea e-democrației:

– Instrumente și politici generice pentru o democrație electronică;

– O abordare a foii de parcurs a democrației electronice;

– Lista de verificare pentru introducerea instrumentelor de democrație electronică;

– Un cadru pentru raportarea inițiativelor de democrație electronică;

– Evaluarea e-democrației.

Diversitatea resurselor și sistemelor electronice de susținere a proceselor democratice pot lua forma unor soluții precum:

  1. e-parlament – se referă la adunări legislative, consultative și deliberative la nivel internațional, național, regional și local;
  2. e-legislație – utilizarea TIC pentru elaborarea, comentarea, consultarea, structurarea, formatarea, depunerea, modificarea, votarea și publicarea legilor adoptate de adunările alese;
  3. e-justiție – utilizarea TIC în conducerea justiției de către toate părțile interesate ale sistemului judiciar pentru a îmbunătăți eficiența și calitatea serviciului public;
  4. e-mediere – utilizarea TIC pentru a găsi mijloace de soluționare a litigiilor fără prezența fizică a părților opuse: instrumentele electronice pot servi ca mediatori;
  5. e-mediu – utilizarea și promovarea TIC în scopul evaluării și protecției mediului, planificării spațiale și utilizării durabile a resurselor naturale și include participarea publicului;
  6. alegeri electronice – alegerile electronice, e-referendumurile și inițiativele electronice sunt procese politice, referendumuri sau inițiative în care mijloacele electronice sunt utilizate la una sau mai multe etape;
  7. votare electronică – este o alegere sau un referendum care implică utilizarea mijloacelor electronice în cel puțin oferirea votului;
  8. e-consultare – colectarea avizelor persoanelor desemnate sau publicului larg în legătură cu o anumită problemă de politică, fără a obliga decidentul să acționeze în conformitate cu rezultatul;
  9. petiționare electronică – livrare electronică a unui protest sau a unei recomandări unei instituții democratice: cetățenii semnează o petiție și, eventual, se implică într-o discuție pe această temă, punându-și numele și adresele online;
  10. e-campanie – încurajarea oamenilor să se mobilizeze între ei pentru a genera angrenarea indivizilor în campanii electorale și în alte campanii și/sau a-i convinge să promoveze o anumită cauză, în efortul de a influența direct sau indirect formarea sau implementarea politicilor publice;
  11. e-polling/e-surveying permite obținerea de opinii în mod informal, prin mijloace electronice, de la persoane aleatorii sau selectate, de obicei în legătură cu o propunere și un set de răspunsuri posibile.