Principalii factori care au stat la baza e-Transformării APL a Estoniei au fost (i) schimbările demografice, (ii) urbanizarea și mobilitatea crescută, (iii) calitatea serviciilor locale. În prezent, există un șir de premise generatoare de noi oportunități, printre care:
- Dezvoltarea regiunii într-un întreg logic și mobil;
- Potențialul civic și angajament social;
- Serviciile unificate;
- Diminuarea cheltuielilor de administrare;
- Lipsa alocărilor reciproce între municipalități;
- Specializarea funcționarilor;
- Capacitate sporită de a investi la nivel local.
Dezvoltarea serviciilor locale digitale a fost realizată în paralel și simultan cu reforma APL. Reforma a încurajat amalgamarea benevolă și gruparea unităților administrativ teritoriale pentru a crește productivitatea acestora. Pentru autonomia locală care îndeplinește criteriile de performanță era oferită o indemnizație sindicală de 100 € per rezident, min. 300 000 €, max. 800 000 €. Guvernul sprijină formarea de APL-uri mai mari, APL-uri cu o populație de cel puțin 11.000 de locuitori sau o indemnizație suplimentară de 500 000 EUR pentru un întreg județ. Au mai fost acordate și despăgubiri pentru șefii de autoguvernare locală (regiune veche/primar, președinte al ședinței) 12 salarii lunare (dacă a lucrat cel puțin un an în funcție). Pentru cei care au lucrat mai puțin de un an, compensația este stabilită în cuantum de 6 salarii lunare. Atunci când nu fuzionau din proprie inițiativă, aceste bonusuri nu erau plătite (vorbim despre beneficii care facilitează asocierea voluntară). În acest caz, doar costurile asociate directe au fost compensate. Toate aceste condiții au susținut reorganizarea sistemului APL într-un mod relativ rapid, dar controlat.
Au existat și câteva excepții de la necesitatea de amalgamare a APL:
– cel puțin 2 autoguvernări locale se unesc (cu o suprafață de cel puțin 900 km2) și o populație de 3 500;
– sunt combinate cel puțin 4 APL sau părți ale acestora, în care trăiesc cel puțin 3 500 de rezidenți, care alcătuiesc comunitatea culturală, istorică și geografică și se află pe banda de control (în sensul frontierei de stat);
– APL este o insulă marină;
– APL a inițiat asocierea având min. 5 000 de locuitori, dar populația a scăzut sub 5 000 (la 01/01/2017).
Pe lângă criteriile și obiectivele stabilite de legea reformei administrative, la comasarea APL trebuiau luate în considerare următoarele circumstanțe:
- validitatea istorică;
- impactul asupra condițiilor de viață ale populației;
- un sentiment de unitate între rezidenți;
- impactul asupra calității serviciilor publice furnizate;
- impactul asupra viabilității administrative;
- impactul asupra situației demografice;
- impactul asupra organizării transporturilor și comunicațiilor;
- impactul asupra mediului de afaceri;
- impactul asupra sectorului de educație;
- activități bine coordonate ale autoguvernării ca organizație în furnizarea de servicii către o singură regiune.
Toate aceste principii sunt relevante atunci când se iau în considerare alternative la asociere, sau când se făceau excepții. Toate aceste eforturi de reorganizare a sistemului APL au determinat mai multe schimbări. În Estonia, înainte de reformă erau 213 APL, 183 regiuni și 30 de orașe, după reforma administrativă au rămas 79 de APL, 64 de municipalități rurale și 15 orașe. Pe 15 octombrie 2017, au avut loc alegerile pentru consiliile administrațiilor locale, noile APL au intrat în vigoare în ziua în care au fost anunțate rezultatele alegerilor. Procesul de amalgamare a presupus că 160 de autorități locale s-au unit din proprie inițiativă (adică 86% din administrațiile locale supuse comasării).
Procesul de reformare a APL a presupus o serie de lecții și concluzii. Pentru politicieni este determinant curajul de a lua decizii și de a avea o abordare care transcende beneficiile imediate ale persoanei sau ale partidului. Niciodată nu trebuie subestimat aspectul emoțional al procesului. Neîncrederea dintre parteneri îngreunează reforma APL. Rezultatul reformei determină criteriul stabilit la începutul procesului. O lege bine concepută și clară va reduce tensiunea și dezbaterea în procesul de reorganizare. Niciodată nu există prea multă comunicare deschisă, explicații adresate tuturor actorilor implicați și cetățenilor.